Ikona szukaj

Eksploatacja asteroid wg gry planszowej

Wywiad z autorami gry planszowej ASTROGÓRNICY.

1.Jak zaczęła się przygoda z projektem oraz skąd pomysł na nazwę: "Beyond Humanity: Astrogórnicy"?

Historię gry opowie sam autor, Paweł Suski:
Historia Astrogórników jest dość zawiła, bo jak większość gier, powstawała w innym - "tymczasowym" settingu. Astrogórnicy zaczynali jako małe plemiona wyspiarskie, ale jak tylko zdecydowaliśmy się włączyć ich do planu wydawniczego THM, zyskali pełny nowy setting i kilka rozwinięć uzupełniających klimat i rozgrywkę.Pomysł na grę wziął się jednak tak naprawdę z rozważań nad mechaniką, która zapewniłaby odpowiednie interakcje pomiędzy graczami. Chodziło mi o to, żeby wprowadzić pozytywną interakcję do kompetytywnej gry, więc postanowiłem zmotywować graczy do wspólnych wypraw na misje/wyprawy, nie psując jednocześnie ich “wyścigu” po punkty zwycięstwa. Stąd właśnie karty misji, na które gracze mogą (i powinni) się wspólnie "zrzucać".

Astrogónicy należą teraz do serii gier robionych przez Three Headed Monster w ramach settingu "Beyond Humanity" i stąd pochodzi pierwszy człon nazwy. "Beyond Humanity" to rozbudowane uniwersum łączące hard-SF z elementami cyberpunka i transhumanizmu. O ile nasza pierwsza gra "Beyond Humanity: Colonies" dotyczyła budowania kolonii na obcych planetach, tym razem skupiliśmy się na przyszłości kosmicznego górnictwa i zdobywania surowców niezbędnych do eksploracji kosmosu.

2.Ile zajęło zaprojektowanie Państwu gry?

Prace nad Astrogónikami trzeba rozdzielić dwa okresy:
Pierwszy to lata, kiedy Paweł pracował nad grą sam. Zaczęło się to około 4 lata temu opracował pierwsze założenia, a potem rozważał swoje kolejne pomysły i rozwiązania (ale oczywiście nie poświęcał temu większości swojego czasu) oraz ogrywał z przyjaciółmi kolejne wersje i warianty własnoręcznie wykonanego prototypu.

Drugi okres należy liczyć od chwili, kiedy niemal gotowy projekt rozgrywki został uznany przez Pawła za zadowalający i zaproponowany zespołowi THM. Wtedy gra została włączona do uniwersum Beyond Humanity i projektem zajął się cały zespół, nadając mu finalnie obecny wygląd i klimat. Oczywiście w pracach nad grą nadal głos decydujący należy do Pawła, dzięki czemu cały projekt zachowuje spójność i pozostaje wierny duchowi pierwotnego pomysłu. Ten drugi okres trwał około pół roku intensywnej pracy kilku osób.

3.Ile osób liczy zespół projektowy?

Główny autor gry jest jeden, jest nim Paweł Suski. To on opracował całą mechanikę i ogólne założenia klimatu, dynamikę i balans rozgrywki oraz projekty kart, układ planszy itp.Wspiera go cały zespół Three Headed Monster, każdy w swoim zakresie: teksty i lore, marketing, grafika, druk 3D, strony www itd. Mamy niewielki, zaledwie kilkuosobowy, ale zgrany i świetnie działający zespół, który zaczynał jako grupa pasjonatów, a jest obecnie sprawnie działającą firmą.

4.Czy planujecie Państwo kolejną edycję gry lub dodatki?

W serii "Beyond Humanity" planowane jest wydanie wielu gier, głownie planszowych i hybrydowych, ale nie tylko - dynamicznie rozwija się już gra online Exogen, która jest sieciowym komponentem do naszych gier.
Natomiast ewentualne rozszerzenia lub dodatki do “Astrogórników” na razie nie są zaplanowane. Mamy oczywiście kilka pomysłów na elementy, które potencjalnie mogłyby się nimi stać, ale najpierw musimy je dokładnie przemyśleć i przetestować.

5.Jaka jest maksymalna liczba graczy, oraz jak długo trwa rozgrywka?

Podstawowa wersja gry jest przeznaczona dla od 2 do 4 osób, ale istnieje dodatek rozszerzający do 6 osób.
Czas gry waha się od ok 45 minut przy doświadczonych graczach skupionych na rozgrywce, do około 90 minut przy mniej doświadczonych. Oczywiście w przypadku zapoznawania się z grą lub rozgrywki podczas większego spotkania towarzyskiego i ograniczonego skupienia na grze, ten czas może się jeszcze wydłużyć.

6.Czy trudno było zebrać odpowiednią sumę pieniędzy na sfinansowanie projektu?

Prace nad projektem na wczesnym etapie wymyślania gry realizował autor we własnym zakresie, co zwykle oznaczało własnoręcznie wykonanie i poprawianie pierwszych prototypów. Natomiast, kiedy gra stała się wspólnym projektem zespołu, to przygotowanie kampanii, w tym zwłaszcza produkcja prototypów i marketing były finansowane z budżetu firmy.
Finalnie produkcja gry została sfinansowana podczas kampanii crowdfundingowej na platformie wspieram.to, a niedługo ruszy też kampania międzynarodowa na platformie Kickstarter. Przeprowadzenie udanej kampanii nie jest rzeczą prostą, ale przy odrobinie wiedzy i doświadczenia jak najbardziej wykonalną - to jednak temat na osobną opowieść.

7.Jakie są plany na najbliższe lata? Co zespół chciałby jeszcze udoskonalić w tym projekcie?

Niedawno zakończyliśmy wdrażanie zmian i udoskonaleń, które zostały obiecane podczas kampanii, a w znacznym stopniu oparte o sugestie wspierajacych i testerów. Sądzimy, że na chwilę obecną nie ma już konieczności kolejnych istotnych poprawek, dlatego teraz nie planujemy już wiecej zmian w Astrogónikach.
Firma obecnie kończy produkcję poprzedniego tytułu czyli "Beyond Humanity: Colonies" i za chwilę będzie prowadzić wysyłkę. Przygotowujemy się też do kampani Astrogóników na Kickstarterze, mając doświadczenia z polskiej kampanii i duchowe wsparcie polskiej społeczności. W planach są oczywiście kolejne gry z serii "Beyond Humanity", ale te plany będą ujawniane stopniowo na naszych mediach społecznościowych.

Źródło:
https://bhcolonies.com/astrogornicy/

11.06.2021

Mateusz

©Planeta Mars 2021